روانشناسی

مقالات خود شناسی / روانشناسی /

روانشناسی

مقالات خود شناسی / روانشناسی /

من بازی را دوست دارم!


تا به حال با آدم هایی مواجه شده اید که احساس کنید سر تا پای رفتار و گفتارشان اداست و انگار روی سن یک سالن نمایش بزرگ هستند و مدام دارند برای دیگران بازی می کنند یا اصلا جوری به نظر می رسند که انگار سرگرم بازی در بزرگترین نقش تاریخ هستند و اگر مرحوم اورسون ولز زنده بود باید جلوی اینها لنگ می انداخت؟! 
 
شاید در برخورد با چنین افرادی تصور کنید که عامدانه و آگاهانه در حال این بازی هستند و قصدشان هم فریب دادن شماست که البته در مورد بعضی ها این قضیه صادق است اما عده دیگری هم هستند که انگار لابلای همین بازی هاست که زندگی می کنند و نفس می کشند و گویی این نمایش همه آن چیزی است که در زندگی شان دارند و اگر از آن بیرون انداخته شوند، اصلا زندگی برایشان بی معنی می شود. 
  
ادامه مطلب ...

با ازدواج نمی توان بیماری افسردگی را درمان کرد

بیماری افسردگی دلایل و ریشه های متعددی را در بر دارد که به اشتباه برای رفع آنها برخی افراد ازدواج را توصیه می کنند که متاسفانه این راه حل تاثیری در درمان افسردگی ندارد. 
 
 
متأسفانه برخی خانواده‌ها وقتی متوجه افسردگی فرزندشان می‌شوند برایش نسخه ازدواج می‌پیچند. در حالی که ازدواج شاید بتواند تنها نقش مسکن داشته و فرد متأهل بعد از چند ماه باز هم درگیر علائم اختلال افسردگی شود. از این‌رو، اشخاص پیش از اقدام به هر کاری و پیش از این‌که نشانه‌های نارضایتی از زندگی را به طرف مقابل انتقال دهند باید در پی درمان بوده و در سلامت کامل روحی برای ازدواج گام بردارند. 
  
ادامه مطلب ...

چطور افکار مزاحم را از ذهنتان بیرون کنید؟

همه افرادی که دچار مشکل اضطراب هستند، باید به طریقی با افکار ناخوانده خود کنار بیایند. افکار مهاجم و ناخوانده افکاری ترسناک هستند از اتفاقاتی که ممکن است برای خودتان یا کسانی که برایتان مهم‌اند بیفتد. به نظر می‌رسد این افکار از جایی خارج از کنترل شما می‌آیند و محتوای آنها به ظاهر غریب و تهدیدآمیز است.

برای بعضی افراد افکار مهاجم بخشی از وحشت و اضطراب شدید است. در این موارد، به نظر می‌رسد که این افکار درنتیجه آن اضطراب ایجاد شده‌اند و ترس بیشتری به اضطرابی که فرد تجربه می‌کند اضافه کرده و باعث حفظ آن اضطراب می‌شوند. بعنوان مثال، ممکن است وسط یک حمله اضطراب فکر کنید، «اگر دچار حمله قلبی شوم، چه می‌شود؟» در این موقعیت شما در حالت تغییریافته هوشیاری هستید که به آن تفکر اضطراب‌آمیز گفته می‌شود و احساستان می‌گوید که آن اتفاق قرار است بیفتد.
 
ادامه مطلب ...

شخصیت شناسی از روی خوش تیپی

به هرحال اینکه هر فردی چه لباسی را می‌پسندد به سلیقه و نظرش بستگی دارد اما انتخاب همیشگی یک نوع پوشش می‌تواند تا حدودی بخش‌هایی از شخصیت درونی افراد مختلف را برای‌تان روشن کند. دکتر تقوی، روانشناس سلامت، افراد را براساس نوع لباس‌های مورد پسندشان و رفتارها و عادت‌هایی که در لباس پوشیدن دارند به چند گروه تقسیم و بارزترین ویژگی‌های آنها را بیان می‌کند. اگر شما هم دوست دارید باتوجه به لباس‌ پوشیدن، بعضی از ویژگی‌های شخصیتی‌ خودتان یا اطرافیان تان را تا حدودی بهتر بشناسید با ما همراه شوید.

گوشه‌گیرها؛ ساده و تک‌رنگ‌پوش

افراد گوشه‌گیر به‌ندرت به برقراری ارتباط با دیگران و داشتن روابط دوستانه علاقه نشان می‌دهند و فعالیت‌های انفرادی را به هر چیزی ترجیح می‌دهند. نسبت به انتقاد یا تحسین دیگران بی‌تفاوت هستند. گوشه‌گیری، بی‌تفاوتی و سردی بهترین کلمات برای توصیف حالات روحی این دسته است. از این رو این گروه سعی می‌کنند لباس‌هایی را انتخاب کنند که خیلی به چشم نیایند.

 

ادامه مطلب ...

اگر همسرم ترکم کند چه!

 هنوز داغ شکست قبلی‌تان در عشق خشک نشده که دوباره کار تمام می‌شود و تنها می‌مانید. تا جایی که به یاد می‌آورید، کارنامه عاطفی‌تان پر بوده از شکست‌های عشقی و آدم‌های بی‌رحمی که قدر محبت‌های‌تان را ندانسته‌اند. به یاد می‌آورید که حتی وقتی دوشادوش کسی که دوستش داشتید و برای یک عمر در کنارش بودن برنامه می‌ریختید،‌ احساس خوب آرامش را تجربه نمی‌کردید و همیشه می‌دانستید که عشقی که از قلب‌تان سرریز می‌کرده، قرار نیست برای‌تان رابطه‌ای همیشگی را بسازد. 
 
می‌ترسـید همسرتان ترک‌تان کند؟ 
  
ادامه مطلب ...