روانشناسی

مقالات خود شناسی / روانشناسی /

روانشناسی

مقالات خود شناسی / روانشناسی /

چه طور خانم خوبی باشیم؟

حتی اگر یک همسر بی عیب و نقص و کامل داشته باشید، یک زن خوب بودن، آسان نیست. شما باید بتوانید خوب ارتباط برقرار کنید تا زندگی شاد خود را ادامه دهید. سعی کنید هم بهترین دوست همسرتان باشید و هم شخصیت خودتان را حفظ کنید. اگر می‌خواهید بدانید چه طور این کار را بکنید فقط نکته‌های زیر را به خاطر بسپرید. 
 
ادامه مطلب ...

7 روش برای افزایش اثرگذاری بر اطرافیان

زمانی که شما بتوانید تاثیر مثبت و متداومی روی اطرافیان تان بگذارید، دنیا به آینه شما تبدیل می شود. خبر خوب این است که این استعداد تاثیرگذار، که آن را به نام «کاریزما» می شناسند، قابل یادگیری ست.
 
ادامه مطلب ...

اختلال «اضطراب اجتماعی» چیست؟

همه ما وقتی قرار است برای اولین بار در جمع بزرگی صحبت کنیم یا اینکه در حضور افرادی که قضاوتشان برای ما اهمیت دارد سخنرانی کنیم، دچار دلهره و اضطراب می شویم، احتمالا پیشانی و کف دستمان خیس عرق می شود، ضربان قلبمان افزایش پیدا می کند و... این مساله کاملا طبیعی است اما اگر این اضطراب به حدی باشد که مانع بسیاری از فعالیت های خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی مان شود، آن وقت باید به این مساله فکر کنیم که آیا به راستی این حالت طبیعی است؟ 
دانش آموز یا دانشجویی که از ترس قضاوت استاد یا همکلاسانش، هرگز در کلاس صحبت نمی کند، معلمی که هنگام رفتن به کلاس به خاطر اضطراب شدید نمی تواند در کلاس حضور پیدا کند، افرادی که به خاطر اضطراب شدید نمی توانند در جامعه حضور یابند و از هرگونه تعاملی اجتناب می کنند، آیا می توانند این حالت را ناشی از یک کمرویی ساده تلقی کنند؟ جواب این پرسش ها و اینکه اضطراب اجتماعی چگونه و چرا ایجاد می شود و چه راه حلی برای آن وجود دارد را در این مطلب خواهید یافت.
 
ادامه مطلب ...

جالب ترین ترس های جهان!

چه کسی است که در زندگی اش از چیزی نترسد؟ همه ما بهانه هایی برای ترس از دنیای اطرافمان داریم اما وقتی ترس طوری ما را احاطه می کند که زندگی عادی را برایمان مختل می کند به آن فوبیا می گویند. فردی که فوبیا دارد علاوه بر مشکلات روانی، علائم فیزیکی مانند تنفس کوتاه، لرزش و تعریق را نیز از خود نشان می دهد اما گاهی این فوبیاها عجیب و تقریبا باورنکردنی به نظر می رسند. در ادامه برخی از آنها را مرور می کنیم.

 

ادامه مطلب ...

خانم ها! با شک و تردید جواب «بله» ندهید

خواستگاری دارید که با او رفت و آمد می‌کنید اما همچنان برای ازدواج شک دارید؟ یکی از رسومی که چند سالی است قبل از ازدواج رایج شده، مشاوره در کنار انجام تست‌های پیش از ازدواج است. دختر و پسر پیش از دوران نامزدی به یک دنیا تست پاسخ می‌دهند تا دست آخر بفهمند آینده زندگی مشترک‌شان به کجا ختم خواهد شد و اصلا وجه مشترکی با هم دارند؟ نسیبه کاتب، کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور در این حوزه بسیار فعال است. 

او می‌گوید قرار نیست تنها با انجام این تست بفهمید که به هم می‌آیید یا خیر، بلکه انجام تست و مشاوره بعد از آن راهکاری مناسب است برای آگاهی دادن به آنهایی که قصد ازدواج دارند. پس در روزهای آشنایی قبل از ازدواج در کنار اینکه درمورد اهداف آینده، برنامه‌ریزی برای زندگی مشترک و. . . صحبت می‌کنید یادتان باشد یکی از شروط ازدواج‌تان هم انجام تست و مشاوره قبل از ازدواج باشد. 
 
ادامه مطلب ...