روانشناسی

مقالات خود شناسی / روانشناسی /

روانشناسی

مقالات خود شناسی / روانشناسی /

اضطراب در چه حدی مفید است؟

رابطه اضطراب با سلامت و کارایی فرد یک رابطه خطی نیست. یعنی افراد باید حدی از اضطراب را داشته باشند تا کارایی خوبی داشته و زندگی‌شان روی روال منظم باشد، اما اگر این میزان بیشتر از حد نرمال شود کارایی فرد را مختل کرده و بازدهی او را پایین می‌آورد. 
  
ادامه مطلب ...

۸ مزیت خیال پردازی

خیال‌پردازی، بر اساس فرهنگ مریام وبستر: "رویایی شیرین، لذت‌بخش و نوعی اشتیاق برای تصویرسازی است.” با این تعریف می‌توان گفت، خیال‌پردازی مانند تعطیلات کوتاه مدتی‌ست که مزایای فراوانی به همراه دارد که به لحاظ علمی نیز ثابت‌شده‌اند!
 
ادامه مطلب ...

راه های افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

اگر بخواهیم مستقل و بی حاشیه با اعتماد به نفس کامل برویم سر اصل مطلب، باید بگوییم که ما برای رسیدن به خوشبختی و موفقیت به «اعتماد به نفس» و «عزت نفس» نیاز داریم و خبر بد و خوب، به طور همزمان (!) این است که هیچ کدام از این دو، در قوطی هیچ عطاری پیدا نمی شود مگر خودتان!
 
ادامه مطلب ...

افسردگی به دنبال این افراد می آید

 پدیده مورد بحث موضوع نسبتا شایعی است که این صورت که بعضی از افراد بعد از کسب موفقیت دچار افسردگی می شوند. این گروه از افراد از دستاوردی که به دست آورده اند خوشحال نیستند و بعد از کسب موفقیت یکباره دلسرد و افسرده می شوند. اتفاقاتی از این قبیل هم در حوزه تحصیلی و هم در حوزه شغلی مشاهده می شود. مثال عینی آن حکایت کسی است که بعد از ازدواج با شخص مورد نظر خود، تمامی شور و اشتیاقی که تا قبل از وصال داشته را از دست می دهد و احساس نارضایتی سراغش می آید که این اتفاق در آقایان بیشتر دیده می شود. اما این موضوع هم در مورد خانم ها و هم آقایان می تواند اتفاق بیفتد.
 
ادامه مطلب ...

دروغگوها چه شکلی اند؟

دروغگوها چه شکلی هستند؟ به یقین شاخ و دم و غیره ندارند ولی اگر خوب دقت کنید، تفاوت هایی با آدم های معمولی دارند که آنها را لو می دهد. الان بحث بر سر خرید است و همه می دانیم این روزها یک خرید موفق اگر نه به اندازه مذاکرات هسته ای، به هر حال در همان حد پیچیده است.
 
ادامه مطلب ...