روانشناسی

مقالات خود شناسی / روانشناسی /

روانشناسی

مقالات خود شناسی / روانشناسی /

شما هم وقتی استرس دارید، شیرینی می خورید؟


اختلالات اضطرابی مزمن مسئله‌ای شایع در افراد است و شاید به همین خاطر مردم به مصرف بی‌رویه قند در غذاها و نوشیدنی‌ها روی آورده‌اند.
شیرینی استرس را کم می کند؟

محققان دانشگاه کالیفرنیا، چگونگی اثر قند در کاهش استرس (برخلاف شیرین‌کننده‌هایی مصنوعی مانند آسپارتام) را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد، هورمون استرس یعنی کورتیزول در زنانی که دو هفته ساکاروز (قند معمولی) خورده بودند، کاهش یافت. در مرحله بعد از مغز این زنان عکسبرداری MRI صورت گرفت و محققان پی بردند، قند استرس را در هیپوکامپ کاهش می‌دهد. هیپوکامپ بخشی در مغز است که مسئول تنظیم دمای بدن، تشنگی، گرسنگی،‌ خواب، احساسات و میل جنسی است.
 
ادامه مطلب ...

خودشیفته ها این شکلی اند!

 حتی از روی عکس پروفایل یکسری آدم ها در شبکه های اجتماعی می شود فهمید درجه اعتماد به نفس و خودشیفتگی شان تا چه اندازه ای است. حتما شما هم با آدم هایی برخورد کرده اید که اگر استعداد و مهارتی هم ندارند، آنقدر با کلمات بازی می کنند که باورتان می شود طرف دانشمند، ریاضیدان یا یک فیلسوف است. شما با این آدم ها که اعتماد به نفس کاذب دارند چطور رفتار می کنید؟
قبل از اینکه برچسب خودشیفته را به کسی بزنید لازم است این سوالات را از خودتان بپرسید:
 
ادامه مطلب ...

ارتباط افسردگی و سرطان را می دانید؟

خطر مرگ زودرس در مبتلایان به بیماری های روانی 2 تا 3 برابر بیشتر از سایر افراد است. درصد کمی از این خطر به دلیل احتمال خودکشی و قتل در میان این افراد است، اما بخش عمده این اختلاف ناشی از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی- عروقی است.

خطر سرطان ریه, روده و سینه در کمین  مبتلا به افسردگی

مطالعات نشان می دهند که خطر ابتلا به سرطان در کسانی که از اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی رنج می برند، 2.6 برابر بیشتر از سایرافراد است. در تحقیق دیگری مشخص شد که مبتلایان به بیماری های روانی، 50 درصد بیشتر از سایرین به دلیل صدمات مختلف به بخش اورژانس بیمارستان ها مراجعه می کنند و بیشتر در بیمارستان بستری می شوند. همچنین خطر مرگ و میر این بیماران در اثر صدمات، 4.5 برابر بیشتر از افراد دیگر است.
 
ادامه مطلب ...

شکست عشقی خوردم چیکار کنم ؟

شکست عشقی یکی از بدترین تجربه هایی است که ممکن است در زندگی هر فردی به وجود بیاید. بعد از شکست عشقی کارهای غلطی وجود دارد که هرگز نباید آنها را انجام دهید. 
 

بعد از شکست عشقی این کارها را نکنید 
با تمام عشقی که من نثارش کرده بودم، با وجود آن همه زمان و انرژی که برایش صرف کرده بودم، همیشه ته دلم آرزوی این را داشتم که «روزی نظرش را عوض می کند و کوتاه می آید و عشق مرا می پذیرد. همیشه خودم را این طوری دلداری می دادم که او نمی تواند از این همه عشقی که به پایش ریخته ام بگذرد. اما در کمال ناباوری من، این کار را کرد. 
  
ادامه مطلب ...

کلید رابطه سالم بین زوج ها

من پرس و جوی زیادی درباره اینکه روابط سالم چه شکلی هستند و یا اینکه قرار است چه شکلی باشند کرده ام. پاسخ ساده این است که برای هر زوجی متفاوت به نظر می رسد. 

اگرچه، من سالها قبل متوجه شدم که اگر ما در کنار والدینی که شیوه های شگفت انگیز ارتباطی نداشته اند، رشد کرده باشیم، پس واقعا هیچ جای دیگری نمیتوانیم زوج سالمی را پیدا کنیم تا این مهارت را از آنها بیاموزیم. این بیان می کند که زوج های سالم و خوشبخت، بر اساس رموزی با هم ارتباط دارند که بسیاری از ما تجربه اش را نداریم.

 بنابراین امیدوارم که مقاله زیر بتواند ایده هایی عمومی در رابطه با کارکرد زوج های سالم به شما ارائه بدهد اگرچه جزییاتش میتواند تاحدودی توسط هر یک از زوجین تکمیل شود.
 
ادامه مطلب ...